Siirsin suuren kotimaisen sisustusverkkokaupan Shopify-alustalle
Tiivistelmä yrityksestä ja projektista:
- Yritys ja toimipaikka: Everyday Design Oy (Helsinki)
- Liikevaihto 741 000€ & liiketulos 104 000€
- Verkkokaupan siirto MyCashFlow-alustalta Shopifyhin (suunnittelu ja toteutus)
- Tuotemäärä noin 100 kpl
- Kolme (3) kieliversiota omina kauppoinaan (Suomi, Englanti ja Saksa)
Lähtökohta
Everyday Design verkkokauppa pyöri todella mallikkaasti suomalaisella MyCashFlow-alustalla. Yrittäjä oli useasti kuullut kollegoidensa siirtyneen Shopify-alustalle – ja heidän kertoneen hyviä kokemuksiaan. Everyday Designilla on tavoitteena myös kansainvälistyminen, johon Shopify tarjoaa työkalujensa ansiosta paremmat mahdollisuudet.
Haasteet
Vanha verkkokauppa-alusta alkoi tuottamaan yritykselle kasvukipuja – jolloin oli luontevaa siirtyä skaalautuvalle Shopify-alustalle. Shopify-alusta mahdollistaa sen, ettei verkkokauppa-alusta toimi ainakaan pullonkaulana yrityksen kansainvälisessä kasvutarinassa.
Myös verkkokaupan visuaalinen muokkaaminen Shopify-alustalla on entistä alustaa helpompaa.
Ratkaisu
Everyday Design verkkokauppa siirtyi kanssani Shopify-alustalle. Uusi verkkokauppa toteutettiin kolmena omana kauppana – jokaiselle kieliversiolle. Omat kieliversiot mahdollistavat verkkokaupan vielä paremman markkinakohtaisen räätälöinnin.
Asiakkaiden sitouttamista varten verkkokaupan yhteyteen integroitiin Klaviyo-sähköpostiohjelma. Klaviyon avulla asiakassuhteesta saadaan pidettyä huolta – ja kasvatettua asiakkaan elinkaariarvoa.
Koko projektin ajan vanha verkkokauppa otti vastaan asiakkaiden tilauksia.
Tulokset
Uusi verkkokauppa on tyylikäs ja arvokkaan näköinen kokonaisuus. Tuotteet esitellään ammattivalokuvaajan ottamien kuvien avulla houkuttelevasti. Verkkokauppa kerää automaattisesti ostaneilta asiakkailta arvosteluja, joita näytetään tuotesivuilla.
Yrityksen myynti on kasvanut 185 000€ Shopifyhin siirtymisen jälkeen – haastavasta taloustilanteesta huolimatta.
Mitä opin?
Kun myydään tyylikkäitä ja arvokkaita design sisustustarvikkeita – täytyy tuotekuvien olla todella tarkkoja ja laadukkaita. Asiakkaalle täytyy pystyä luomaan verkkokaupassa fiilis, miltä kyseinen tuote näyttää hänen omassa kodissaan – ja miten hänen arkensa muuttuu ostettuaan tuotteen.
Everyday Design on hyvä osoitus toimivasta liiketoiminnasta – kun verkkokauppa on tyylikäs, toimiva ja sen markkinointi on kunnossa, tapahtuu kasvua.
Everyday Design verkkokaupan esittelyvideo
Asiakkaan ostamisesta pyrittiin tekemään mahdollisimman helppoa

Tuotepaketit helpottaa & nopeuttaa asiakkaan ostamista – ja kasvattaa keskimyyntiä
Verkkokauppaan toteutettiin useita tuotepaketteja – tuotteista, joita myydään myös yksittäin. Tuotepaketin avulla asiakkaan ei tarvitse lisätä kuin yksi tuote ostoskoriin – helpotetaan ja nopeutetaan ostamista.
Verkkokauppiaan puolelle tuotepaketit näkyvät asiakaskohtaisen keskioston (AOV, Average Order Value) kasvuna.

"Inspiraatio" sivu verkkokaupassa luo asiakkaalle mielikuvia
Verkkokauppaan toteutettiin "Inspiraatio" osio. Osiosta asiakas voi käydä katselemassa Everyday Design tuotteita osana kodin sisustusta.
- Keittiö
- Olohuone
- Lastenhuone
- Kotitoimisto
- Makuuhuone
- Koti
Inspiraatio sivulta asiakas pystyy myös helposti lisäämään haluamansa tuotteet suoraan ostoskoriin. Asiakkaan ostamisesta pyritään tekemään mahdollisimman helppoa.
Mikä asiakkaallani muuttui yhteistyömme alettua?
❌ Vanhan verkkokauppa-alustan ja kaupan räätälöitävyys erittäin huono. Kaupan ulkonäön muokkaus vaati lähes poikkeuksetta 125€/h veloittavan koodarin apua – 2 viikon jonolla.
🙂 Verkkokauppa ja sen ulkonäkö on monipuolisesti muokattavissa itse. Mahdollisiin koodin muokkauksiin apuna toimii verkkokaupan toteuttaja (Tuomo) – 1-2 päivän varoitusajalla.
❌ Teknistä apua sai ainoastaan verkkokauppiaat-ryhmistä tai tuntiveloitusta laskuttavalta koodarilta.
🙂 Teknistä apua saatavilla sähköpostitse ympäri vuoden (365 päivää). Pienet muutostyöt hoituu veloituksetta. Tarvittaessa asiakkaalle nauhoitetaan opetusvideoita katsottavaksi.
❌ Vanha verkkokauppa-alusta toimi pullonkaulana kasvulle. Verkkokaupan ominaisuudet eivät mahdollistaneet kansainvälistä kasvua – niin hyvin kuin Shopify.
🙂 Kolme (3) erikielistä verkkokauppaa mahdollistaa erinomaisen räätälöitävyyden markkinakohtaisesti. Myös maksullinen mainonta on maakohtaisesti helpompaa, kun kieliversiot ovat omina kauppoinaan.
Yrityksen myynti on kasvanut lähes 200 000€ Shopifyhyn siirtymisen jälkeen – haastavasta taloustilanteesta huolimatta.
EverydayDesign.fi -verkkokaupan askeleet Shopify-alustalle
Verkkokauppaprojekti aloitettiin alkuvuodesta 2022.
Lopulta verkkokaupan toteutukseen meni aikaa noin 8 viikkoa.
Verkkokauppa ja sen kaikki kieliversiot julkaistiin Vapun jälkeisenä maanantaina 2022.
🟢 Viikko 1. Verkkokaupan suunnittelu asiakkaan kanssa.
Kävimme läpi verkkokaupan vaatimuksia asiakkaan puolelta. Avasin omia näkemyksiä verkkokaupan ominaisuuksista.
Palaverit käytiin puhelimitse ja Meets-videopuheluilla.
🟢 Viikko 2. Migraatio vanhalta verkkokauppa-alustalta.
Tuotteet, tuotekuvat ja muut tarvittavat tiedot siirrettiin vanhalta MyCashFlow -verkkokaupasta Shopify-alustalle.
🟢 Viikko 3-6. Verkkokaupan rakentaminen.
Verkkokaupan ja sen kolmen (3) kieliversion rakentaminen. Tässä vaiheessa kauppaan ladattiin myös kaikki tarvittavat lisäosat.
Asiakas sai verkkokaupasta raakaversion nähtäväksi noin 1 viikon rakentamisen jälkeen.
🟢 Viikko 7-8. Viimeistely.
Viimeinen 2 viikkoa käytettiin verkkokaupan viimeistelyyn. Viimeistelyvaiheessa jokainen verkkokaupan kulma käydään läpi – jotta se on valmiina julkaisuun.
Tässä vaiheessa myös verkkokaupan omistajuus siirretään asiakkaalle.
🟢 Viikko 8. Verkkokaupan julkaisu.
Verkkokauppa julkaistaan kaikkien nähtäväksi.
Seuraan verkkokaupan toimintaa lähipäivät erityisellä tarkkuudella. Mahdollisiin teknisiin ongelmiin voidaan näin reagoida välittömästi.

Valmis muuttamaan verkkokauppasi selailijat maksaviksi asiakkaiksi uudella verkkokaupalla?
Jos olet valmis laittamaan verkkokauppasi kasvusuuntaan, olen valmis auttamaan.
✏️ Täytä vain alapuolen lomake (tai laita viestiä tuomo@digikaupat.fi) ja aloitetaan siitä keskustelu.