Autoin kotimaisen luonnonkosmetiikan tuotelinjan valloittamaan markkinoita Shopify-verkkokaupalla

Tiivistelmä yrityksestä ja projektista:

  • Yritys ja toimipaikka: Frescon Oy (Lempäälä)
  • Liikevaihto 2 100 000€ / liikevoitto 210 000€
  • Verkkokauppa kuluttajamyyntiin (jälleenmyyjiä ympäri Suomen mm. Stockmann)
  • Tuotemäärä noin 100 kpl
  • Verkkokaupan suunnittelu, toteutus ja jatkokehitys
  • Yhteistyö jatkunut jo vuodesta 2021

Lähtökohta

Uusi luonnonkosmetiikan tuotelinja vaatii tyylikkään ja toimintavarman verkkokaupan. Verkkokaupan tulee mahdollistaa myös pienet muutostyöt Frescon Oy:n työntekijöiden toimesta. Toisaalta verkkokaupalla tulee olla myös oma Shopify-asiantuntija kehityskumppanina jatkoa varten – jotta verkkokauppa myös pysyy kilpailussa mukana.

Haasteet

Luonnonkosmetiikka Suomessa on todella kilpailtu toimiala – ja asiakkaiden lompakoista taistellaan todella ison joukon kesken. Tämän johdosta verkkokaupan täytyy olla todella tyylikäs ja esitellä tuotteet niin, että asiakas pystyy tekemään ostopäätöksen verkossa. Digitaalinen mainonta ja asiakashankinta kallistuu jatkuvasti, jonka johdosta asiakas tulee saada sitoutettua tekemään toistuvia ostoksia verkkokaupasta.

Ratkaisu

Verkkokauppa päätettiin toteuttaa Shopify-alustalle. Samalla verkkokauppaan integroitiin Klaviyo-sähköpostiohjelma, jolla asiakkaita saadaan sitoutettua verkkokauppaan. Lopputuloksena yrityksellä on tyylikäs ja toimiva verkkokauppa, joka saa asiakkaat ostamaan yhä uudelleen.

Tulokset

Verkkokauppa on asiakkaalle sulavan helppokäyttöinen. Tuotesivu sisältää asiakkaiden ostopäätöstä madaltavia ominaisuuksia, kuten tarkkoja tuotekuvia ja ostaneiden asiakkaiden arvosteluja. Kun ostamisesta tehdään asiakkaalle helppoa, nopeaa ja turvallista – saadaan myös liikevaihtoa.

Shopify & Klaviyon yhdistelmä luo jatkuvasti asiakkaita, jotka ostavat verkkokaupasta yli 5 kertaa – ensimmäisen vuoden aikana.

Mitä olen oppinut?

Verkkokauppaa on jatkuvasti jatkokehitetty alkuvuodesta 2021 asti. Kilpailu luonnonkosmetiikassa on järkyttävän kovaa. Verkkokaupan asiakkaat hyppäävät todella helposti katsomaan, olisiko ruoho vihreämpää aidan toisella puolen.

Uuden asiakkaan hankinta on paljon kalliimpaa, kuin vanhan asiakkaan pitäminen. Tämän johdosta verkkokauppa ja asiakkaan sitouttaminen täytyy toteuttaa hyvin strategisesti – ja datasta käsin. Asiakasryhmien segmentointi Klaviyossa täytyy rakentaa niin, että oikeanlainen viesti lähtee oikeaan aikaan – oikealle henkilölle.

Katso verkkokauppa

Taiga Cosmetics verkkokaupan esittelyvideo

Tuotteiden löydettävyydestä ja ostamisesta tehtiin mahdollisimman helppoa

Vaikka verkkokaupan tuotteet olisi maailman parhaat – ei auta, jos kukaan ei löydä niitä.

Tuotteiden helppoon löydettävyyteen kiinnitettiin erityisesti huomiota projektissa. Kokoelmasivun reunaan tehtiin helppokäyttöinen suodatin, jolla asiakas pystyy rajaamaan tuotteita.

Suodattimen ansiosta asiakas löytää kiinnostavia tuotteita nopeasti itselleen. Tuotteita voi myös lisätä ostoskoriin suoraan kokoelmasivulta – helppoa ja nopeaa.

Tuotesivun ristiinmyynti täyttää ostoskoria – ja tyhjentää verkkokaupan varastoa tehokkaasti

Ristiinmyynti nopeuttaa asiakkaan ostamista – ja kasvattaa verkkokaupan liikevaihtoa ja kannattavuutta.

Taiga Cosmeticsin verkkokauppaan rakennettiin tuotesivun ristiinmyynti-osio.

Ristiinmyynti-osion avulla verkkokaupan asiakkaalle voidaan tarjota tuotteita, joista hän voisi olla kiinnostunut. Verkkokaupan varastot tyhjenee kovaa vauhtia – kun 25% asiakkaista valitseekin ostoskoriinsa useamman kuin yhden tuotteen.

Taiga Cosmetics yrittäjien palaute yhteistyöstä

"Tuomolla on hyvä ymmärrys verkkokaupan tavoitteista ja hän osasi ohjata sivun rakennetta juurikin kauppaa ja kaupan syntymistä silmälläpitäen.

Projektin siirtyessä loppuvaiheeseen tuli Tuomon osaaminen esille myös logistiikan-, ja maksupalvelu integraation puolella.

Saimme aikaan hienot ja toimivat verkkokauppasivut, jossa logistiikka ja maksupalvelut integroituna."

-Harri & Susanna Vaismaa / Yrittäjä / Frescon Oy

Mikä asiakkaallani muuttui yhteistyömme alettua?

❌ Ei kehityskumppania verkkokaupan kanssa toimimisessa. Mahdolliset ongelmat täytyi ratkoa itse – tai käyttää asiantuntijan palveluita tuntiveloituksella.

Joka kerta uusi asiantuntija, jolle täytyi selvittää asiat rautalangasta.

🙂 Verkkokauppiaalla on käytössään ympärivuotinen (365 päivää) tuki. Nauhoitamme tarvittaessa asiakkaalle opetusvideoita katsottavaksi.

Pienet muutostyöt hoidamme ilman veloituksia.

❌ Ei asiantuntijaa, jolta voisi kysyä apua, mielipiteitä tai suosituksia erilaisista verkkokaupan integraatioista tai sovelluksista. Selvittäminen on vaikeaa, koska tietotekninen sanasto tuntuu heprealta.

🙂 Yrityksellä käytössä Shopifyyn 100% keskittynyt asiantuntija, joka selvittää asioita verkkokauppiaan puolesta. Puhumme samaa kieltä eri palveluntarjoajien kanssa – nämä asiat käännämme kapulakielestä selkosuomeksi verkkokauppiaalle.

❌ Miten verkkokaupan myyntiä voidaan kehittää?

🙂 Taiga Cosmetics verkkokaupan tuotesivut on rakennettu niin, että useampi asiakas lisää ostoskoriin – yhden tuotteen sijaan 2-3 tuotetta.

Verkkokauppaan on toteutettu monipuoliset sähköpostiautomaatiot Klaviyo-ohjelmalla.

Ristiinmyynnin ja sähköpostiautomaatioiden avulla asiakkaista tehdään lojaaleita asiakkuuksia – ja lisätään verkkokaupan liikevaihtoa.

Taiga Cosmetics -verkkokauppaprojektin laajuus & kesto

TaigaCosmetics.com verkkokaupan suunnittelu & toteutus aloitettiin marraskuussa 2020.

Asiakkaan palkkaaman valokuvaajan kiireistä johtuen väliin tuli noin 1,5 kuukauden tauko joulu-tammikuu välillä. Tällä ei kuitenkaan ollut sen suurempaa merkitystä, koska verkkokauppa oli tarkoitus julkaista maaliskuussa 2021.

Lopulta valmista tuli ja viimeistelyt verkkokauppaan tehtiin hyvissä ajoin ennen 1.3.2021 julkaisupäivää.

TaigaCosmetics.com verkkokaupan toteutus vei lopulta aikaa noin 6 viikkoa.

Verkkokaupan kehitys on jatkunut kanssani jo alkuvuodesta 2021.

Taiga Cosmeticsin polku Shopify-alustalle

🟢 Viikko 1. Verkkokaupan suunnittelu asiakkaan kanssa.

Kävimme läpi verkkokaupan vaatimuksia asiakkaan puolelta. Avasin omia näkemyksiä verkkokaupan ominaisuuksista.

Suunnittelu käytiin puhelimitse ja sähköpostin välityksellä.

🟢 Viikko 2-4. Verkkokaupan rakentaminen.

Verkkokaupan rakentaminen. Asiakas sai 1 viikon jälkeen nähtäväksi verkkokaupan raakaversion, jota lähdettiin työstämään eteenpäin.

Tässä vaiheessa kauppaan ladattiin myös kaikki tarvittavat lisäosat.

🟢 Viikko 5. Viimeistely.

Viimeinen viikko käytettiin verkkokaupan viimeistelyyn. 

Viimeistelyvaiheessa jokainen verkkokaupan kulma käydään läpi – jotta se on valmiina isoon julkaisutapahtumaan. 

Tässä vaiheessa myös verkkokaupan omistajuus siirretään asiakkaalle.

🟢 Viikko 6. Verkkokaupan julkaisu

Somekanavat valmiina julkaisuun. Mainokset laitetaan täysille.

Sosiaalisen median vaikuttaja Jutta Larm on mukana tuotelinjan julkaisussa.

Verkkokauppa julkaistaan kaikkien nähtäväksi. Myyntiä alkaa tulla heti ensi minuuteista lähtien.

Seuraan verkkokaupan toimintaa lähipäivät erityisellä tarkkuudella. Mahdollisiin teknisiin ongelmiin voidaan näin reagoida välittömästi.

Valmis muuttamaan verkkokauppasi selailijat maksaviksi asiakkaiksi uudella verkkokaupalla?

Jos olet valmis laittamaan verkkokauppasi kasvusuuntaan, olen valmis auttamaan.

✏️ Täytä vain alapuolen lomake (tai laita viestiä tuomo@digikaupat.fi) ja aloitetaan siitä keskustelu. 

Ota yhteyttä